Tutorial: Hvordan sy passepoilert lomme?

Passepoilerte lommer brukes ofte i kåper og jakker, og som baklommer på bukser. De gir et litt mer proff inntrykk på et plagg, enn påsydde lommer. Her vil jeg vise deg hvordan du kan sy passepoilerte lommer selv. Alt du trenger er litt tålmodighet - og mye nøyaktighet.

Til prøvelapp på passepoilert lomme har jeg brukt et tynt bomullsstoff; et stykke ca 25x25 cm som lommen syes i, to stykker ca 12x15 cm til lommepose og to stykker 4x15 cm til passepoiler (disse strykes dobbelt). Passepoilene er de to stoff-remsene som ligger parallelt og danner kanten i lommeåpningen på en passepoilert lomme. På bildet over har jeg brukt en glidelås i stedet for passepoiler, men lommen er sydd etter samme prinsipp som jeg viser her.

Jeg har tegnet opp lommeåpningen på stoffet med penn på rettsiden av stoffet, for å synliggjøre prosessen. På et plagg kan den tegnes med stoffkritt. Det kan også være lurt å stryke på en bit vlieselin på vranga av stoffet for å stabilisere lommen.

Legg den første passepoilen på lommeåpningen med bretten ut og sy langs den stiplede linjen på bildet. Avstanden fra bretten på passepoilen til sømmen skal være lik avstanden fra sømmen og inn til midt-streken.

Gjør tilsvarende med den andre passepoilen. HUSK å være nøyaktig!

Legg lommeposene på hver side av lommeåpningen og fest med nåler. Lommeposene skal ligge kant-i-kant med passepoilene.

Snu stoffet og sy nøyaktig over de to sømmene du sydde for å feste passepoilene.

Klipp opp lommen langs den midterste streken. OBS! Ikke klipp helt ut til kanten fordi...

...du skal klippe en trekant ut mot sømmene på hver side. Husk å være nøyaktig, så du klipper akkurat inn mot der sømmene slutter.

Vreng lommepose og passepoiler gjennom hullet og over på vranga. Brett trekantene du klippet ut mot kantene og fest med nåler.

Sy over trekantene. Dette er sømmene på hver side av lommeåpningen.

Brett begge stykkene til lommepose nedover og sy sammen lommeposen på vranga.

Til slutt ser arbeidet slik ut på vranga (på et plagg vil jeg kaste over sømmonnet med sikk-sakk eller overlock):

Og slik ut på retta:

Og så er lommen klar til bruk! Den kan også se slik ut:

LYKKE TIL! :)

6 kommentarer

frodith

26.10.2017 kl.19:01

Jeg klarer ikke helt å skjønne det, men er det sånne jukselommer? :-)

Siri's Syrom

27.10.2017 kl.10:40

frodith: Det er ikke så lett å beskrive godt nok når det er såpass komplisert søm, men jeg hadde kurs på dette i går kveld og måtte lage en tutorial som kursdeltakerne kunne finne senere. Det er ikke jukselomme, men lomme som ikke ligger i en søm. Derfor må vi klippe opp mellom passepoilene for å få lomme. Har du sett på det store sy-mesterskapet? Det begynner ny sesong til mandag på NRK1. Å sy passepoilert lomme er en av de store utfordringene, og behersker du denne - KAN du virkelig sy ;) Typisk svenneprøve-oppgave.

fjellgeitbundingen

26.10.2017 kl.21:19

Flink du er. Kanskje jeg må inn igjen her, når jeg om noen år skal sy klær..

Siri's Syrom

27.10.2017 kl.10:41

fjellgeitbundingen: Så koselig kommentar. Tusen takk! Du er hjertelig velkommen til å titte innom når du trenger noen sytips :)

Nina Låksrud

15.11.2017 kl.08:38

Flott beskrivelse med bilder og tekst. Jeg har faktisk funnet noe slik før og fikk til å sy inn glidelås på denne måten...da var jeg skikkelig stolt av meg selv. Fortsett med slike beskrivelser på nett...det hjelper oss nybegynnere! Tusen takk!

Siri's Syrom

17.11.2017 kl.19:49

Nina Låksrud: Tusen takk for positiv og hyggelig kommentar! Godt å høre det kan komme til nytte! Keep sewing! :)

Skriv en ny kommentar

Siri's Syrom

Siri's Syrom

46, Kristiansand

Velkommen til bloggen min hvor jeg skriver om syrommet mitt. Ja, ikke selve rommet da, men det som skapes der. Jeg er utdannet faglærer i kunst og håndverk, og master i pedagogikk. På syrommet boltrer jeg meg med mønster, saks og symaskin. Jeg bruker nye og gamle stoffer og lar skapergleden få fritt utløp. Jeg syr både nytt og driver med redesign. Noe av dette har jeg lyst til å dele. Kanskje det kan være til inspirasjon og få skapergleden til å boble hos deg også? Ønsker du å følge meg, klikk på bildet og deretter på "følg".