Tutorial: Hvordan sy passepoilert lomme?

Passepoilerte lommer brukes ofte i kper og jakker, og som baklommer p bukser. De gir et litt mer proff inntrykk p et plagg, enn psydde lommer. Her vil jeg vise deg hvordan du kan sy passepoilerte lommer selv. Alt du trenger er litt tlmodighet - og mye nyaktighet.

Til prvelapp p passepoilert lomme har jeg brukt et tynt bomullsstoff; et stykke ca 25x25 cm som lommen syes i, to stykker ca 12x15 cm til lommepose og to stykker 4x15 cm til passepoiler (disse strykes dobbelt). Passepoilene er de to stoff-remsene som ligger parallelt og danner kanten i lommepningen p en passepoilert lomme. P bildet over har jeg brukt en glidels i stedet for passepoiler, men lommen er sydd etter samme prinsipp som jeg viser her.

Jeg har tegnet opp lommepningen p stoffet med penn p rettsiden av stoffet, for synliggjre prosessen. P et plagg kan den tegnes med stoffkritt. Det kan ogs vre lurt stryke p en bit vlieselin p vranga av stoffet for stabilisere lommen.

Legg den frste passepoilen p lommepningen med bretten ut og sy langs den stiplede linjen p bildet. Avstanden fra bretten p passepoilen til smmen skal vre lik avstanden fra smmen og inn til midt-streken.

Gjr tilsvarende med den andre passepoilen. HUSK vre nyaktig!

Legg lommeposene p hver side av lommepningen og fest med nler. Lommeposene skal ligge kant-i-kant med passepoilene.

Snu stoffet og sy nyaktig over de to smmene du sydde for feste passepoilene.

Klipp opp lommen langs den midterste streken. OBS! Ikke klipp helt ut til kanten fordi...

...du skal klippe en trekant ut mot smmene p hver side. Husk vre nyaktig, s du klipper akkurat inn mot der smmene slutter.

Vreng lommepose og passepoiler gjennom hullet og over p vranga. Brett trekantene du klippet ut mot kantene og fest med nler.

Sy over trekantene. Dette er smmene p hver side av lommepningen.

Brett begge stykkene til lommepose nedover og sy sammen lommeposen p vranga.

Til slutt ser arbeidet slik ut p vranga (p et plagg vil jeg kaste over smmonnet med sikk-sakk eller overlock):

Og slik ut p retta:

Og s er lommen klar til bruk! Den kan ogs se slik ut:

LYKKE TIL! :)

6 kommentarer

frodith

26.10.2017 kl.19:01

Jeg klarer ikke helt skjnne det, men er det snne jukselommer? :-)

Siri's Syrom

27.10.2017 kl.10:40

frodith: Det er ikke s lett beskrive godt nok nr det er spass komplisert sm, men jeg hadde kurs p dette i gr kveld og mtte lage en tutorial som kursdeltakerne kunne finne senere. Det er ikke jukselomme, men lomme som ikke ligger i en sm. Derfor m vi klippe opp mellom passepoilene for f lomme. Har du sett p det store sy-mesterskapet? Det begynner ny sesong til mandag p NRK1. sy passepoilert lomme er en av de store utfordringene, og behersker du denne - KAN du virkelig sy ;) Typisk svenneprve-oppgave.

fjellgeitbundingen

26.10.2017 kl.21:19

Flink du er. Kanskje jeg m inn igjen her, nr jeg om noen r skal sy klr..

Siri's Syrom

27.10.2017 kl.10:41

fjellgeitbundingen: S koselig kommentar. Tusen takk! Du er hjertelig velkommen til titte innom nr du trenger noen sytips :)

Nina Lksrud

15.11.2017 kl.08:38

Flott beskrivelse med bilder og tekst. Jeg har faktisk funnet noe slik fr og fikk til sy inn glidels p denne mten...da var jeg skikkelig stolt av meg selv. Fortsett med slike beskrivelser p nett...det hjelper oss nybegynnere! Tusen takk!

Siri's Syrom

17.11.2017 kl.19:49

Nina Lksrud: Tusen takk for positiv og hyggelig kommentar! Godt hre det kan komme til nytte! Keep sewing! :)

Skriv en ny kommentar

Siri's Syrom

Siri's Syrom

46, Kristiansand

Velkommen til bloggen min hvor jeg skriver om syrommet mitt. Ja, ikke selve rommet da, men det som skapes der. Jeg er utdannet faglrer i kunst og hndverk, med master i pedagogikk. P syrommet boltrer jeg meg med mnster, saks og symaskin. Jeg bruker nye og gamle stoffer og lar skapergleden f fritt utlp. Jeg syr bde nytt og driver med redesign. Noe av dette har jeg lyst til dele. Kanskje det kan vre til inspirasjon og f skapergleden til boble hos deg ogs? nsker du flge meg, klikk p bildet og deretter p "flg".